وبلاگ

GEO چیست؟ تفاوت با SEO و تکنیک های GEO

GEO چیست؟ تفاوت با SEO و تکنیک های GEO

GEO به زبان ساده یعنی چی؟

GEO مخفف Generative Engine Optimization یا بهینه‌سازی برای موتورهای مولد است که همچنین به AEO یا Answer Engine Optimization هم شناخته می‌شود و به معنی بهینه‌سازی برای موتورهای پاسخ‌دهی است. هدف اصلی GEO این است که محتوای شما به گونه‌ای بهینه شود که در پاسخ‌های کاربران در پلتفرم‌هایی مانند ChatGPT، Bing و Google Search Generative Experience نمایش داده شود و به عنوان منبع معتبر اطلاعات در این ابزارها استفاده شود.
در واقع، GEO همان AEO است و تفاوت اصولی بین این دو وجود ندارد. هر دو به یک هدف مشترک اشاره دارند: افزایش شانس دیده شدن و پیشنهاد شدن محتوای سایت شما در پاسخ‌های تولیدی از سوی هوش مصنوعی.

چرا GEO اهمیت دارد؟

با پیشرفت هوش مصنوعی و موتورهای جستجوی مبتنی بر آن، کاربران دیگر فقط به جستجوی ساده و سنتی اکتفا نمی‌کنند. آن‌ها به دنبال پاسخ‌های دقیق، جامع و مرتبط هستند که توسط مدل‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT، Grok، و Gemini تولید می‌شود. GEO به شما کمک می‌کند تا محتوای خود را طوری بهینه‌سازی کنید که شانس شما برای دیده شدن در این پلتفرم‌ها بیشتر شود.
این بهینه‌سازی به شما این امکان را می‌دهد که محتوای شما در پاسخ به سوالات پیچیده‌تر و ادامه‌دار کاربران در پلتفرم‌های هوش مصنوعی به طور مؤثر نمایش داده شود.

GEO در مقایسه با SEO

GEO در واقع جزئی از SEO است، اما با تمرکز ویژه بر موتورهای جستجو و ابزارهای مولد مبتنی بر هوش مصنوعی. در SEO بهینه‌سازی برای موتورهای جستجوی سنتی مانند گوگل انجام می‌شود، در حالی که در GEO تمرکز اصلی بر این است که محتوای شما در پلتفرم‌هایی که از هوش مصنوعی برای تولید پاسخ‌ها استفاده می‌کنند، به خوبی دیده شود.
بنابراین، GEO در دل SEO است و نمی‌توان آن را به عنوان یک فرآیند کاملاً جداگانه در نظر گرفت. این بهینه‌سازی مشابه با SEO است، فقط با توجه به الگوریتم‌ها و نیازهای موتورهای جستجوی هوش مصنوعی به‌روز شده است.

برای اینکه بتوانیم GEO بهینه تری داشته باشیم بهتر است که برای موتور جستجوگر بینگ Bing.com هم بهینه باشیم.

دلیل: به گفته خود chatgpt دیتارا از bing می آورد، بهینه بودن سایت برای bing شانس دیده شدن را افزایش میدهد.

SGE = GEO = Bing SEO

تفاوت های بسیار مهم Bing SEO با Google SEO

  • هنوز اهمیت بیشتری روی exact match ها دارد حتی در لینکسازی داخلی و خارجی
  • اول دسکتاب را در نظر میگیرد و بعد موبایل (ولی گوگل اول موبایل را در نظر میگیرد!)
آموزش رپورتاژ آگهی: راهنمای کامل و پیشرفته (از صفر تا صد)
بخوانید...

“مثله همشیه E-E-A-T حرف اول را میزند!”

“GEO در دل SEO هست و جدا نیست!”

تکنیک های عمیق تر برای بهینه سازی GEO

متصل بودن سایت به Bing Webmaster Tools

هوش مصنوعی Chatgpt یکی از زیر مجموعه های شرکت Bing هست. ابزار Bing Webmaster Tools مشابه سرچ کنسول گوگل هست.

  • شناسایی مشکلات فنی از دید Bing
  • افزایش شانس دیده شدن با بهینه کرد سایت برای Bing
  • دسترسی به داده‌های دقیق و عملکر وبسایت
  • و…

تولید محتوا با AI

  • تولید محتوای هدفمند = محتوایی که تجربه شده (از دید سوم شخص ارائه بشه میتونه گزینه بهتری باشه، کسی که تجربه کرده)
  • غنی بودن محتوا = محتوا به سوالات رایج و غیر رایج کاربران پاسخ بده و سوالات رایج در اسکیما faq قرار بگیرد بهتره
  • محتوا AI Friendly و User Friendly باشد (ساختار رعایت بشه، اسکیما هر بخش به درستی قرار بگیره، تگ های هدینگ رعایت بشه)
  • انسانیژه کرده محتوا هم مهم هست که میتوانیم از خود ai ایده بگیریم و ابزارهای humanizer مثه surfer seo و…
  • ابزار grammerly برای اصلاحات گرامری و نوشتاری
  • در GEO مهم ترین نکته این هست که محتوا مفهوم را برساند، چون ai ها مفهوم را میگیرند و به کاربر نشان میدهند
  • پاسخگویی دقیق و پیشرفته Follow Up Questions

کیورد ریسرچ با ai

  • بعد از کیورد ریسرچ دستی و با استفاده از ابزارها میتوانیم از خود ai کمک بگیریم برای جداسازی… برای مثال میتوانیم با یک دستور درست کلماتی که بلاگی هستند یا تجاری هستند را جدا کنیم
  • میتوانیم یک صفحه بندی اصولی از ai بگیریم و مراحل کار را راحتر کنیم
  • از ai میتوانیم ایده بگیریم برای لانگ تیل ها و lsi ها
  • و….

استفاده از اسکیما (Schema Markup)

  • درک بهتر AI از محتوا و افزایش شانس در GEO= اسکیمای هر بخش را میتوانیم از خود ai بگیریم.
  • لیست آماده اسکیماهای مهم = دانلودSchema-for-GEO

پس برای GEO به انجام چه کارهایی نیاز داریم؟

یکسری تفاوت هایی برای GEO و SEO در بالا گفتم، ولی همان کارهایی بود که ما در SEO انجام میدادیم. فرآیندهای Crawling، Indexing و Ranking هنوز هم در حال وقوع است. همچنان اصول EEAT (تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن) گوگل پیاده‌سازی می‌شود. با این حال، اکنون بیش از همیشه، محتوای با کیفیت اهمیت بیشتری پیدا کرده و دوران تولید محتوای سطحی و بی‌کیفیت به پایان رسیده است. همانطور که در سئو، بهینه‌سازی داخلی صفحات، Off-Page و بهینه‌سازی محتوا در اولویت قرار داشت، این اصول هنوز هم در دنیای جدید SEO (و GEO) کاربرد دارند. مراحل تحقیق کلمات کلیدی و صفحه‌بندی که در سئو پیاده‌سازی می‌کردیم، همچنان باید به دقت اجرا شود. از طرفی، تبلیغات و شاخص‌های برندینگ نیز برای موفقیت سایت در دنیای امروز همچنان نقش حیاتی دارند.

10 تا از بهترین شرکت های طراحی سایت در تبریز
بخوانید...

در واقع، این اصول هیچ تفاوتی با گذشته ندارند! اما تفاوت اصلی در این است که دیگر تنها گوگل مطرح نیست، بلکه Bing نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. چراکه ChatGPT از Bing به عنوان منبع داده نیز استفاده می‌کند. جالب اینکه فرایند SEO در Bing در بسیاری از موارد مشابه با گوگل است، و حتی می‌توان گفت در برخی جوانب راحت‌تر است!

نکته مهم‌تر اینکه، سوالات کاربران به مراتب پیچیده‌تر و ادامه‌دار شده‌اند. دیگر جستجوی ساده در گوگل رایج نیست. امروز کاربران به دنبال پاسخ‌های دقیق و مفصل با استفاده از عبارات پیچیده‌تر و جستجوهای پیشرفته هستند. این تغییرات باعث شده که وب‌سایت‌هایی که محتوای کامل‌تر و دقیق‌تری ارائه می‌دهند، شانس بیشتری برای پیشنهاد شدن در پاسخ‌های مولد Grok، ChatGPT، Gemini، Deepseek، CoPilot و AI Overview گوگل داشته باشند.

در واقع، محتوای شما دیگر صرفاً نباید متنی باشد؛ بلکه می‌تواند شامل توضیحات جامع و مشخصات دقیق محصولات و خدمات باشد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که سایت شما در موتورهای جستجوی هوش مصنوعی بیشتر دیده شود و به طور مؤثرتری در پاسخ‌های مولد گنجانده شود.

تفاوت GEO و SEO

در حالی که SEO (بهینه‌سازی موتور جستجو) بر بهبود رتبه‌بندی صفحات وب در نتایج جستجوی سنتی تمرکز دارد، GEO به بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌پردازد. تفاوت‌های کلیدی بین این دو عبارتند از:

  • تولید پاسخ: SEO برای موتورهای جستجویی که فهرستی از لینک‌ها را ارائه می‌دهند بهینه‌سازی می‌کند، در حالی که GEO برای سیستم‌های AI که پاسخ‌های جامع و فوری تولید می‌کنند، بهینه‌سازی می‌کند.

  • سنتز اطلاعات: SEO بر بهبود رتبه‌بندی صفحات فردی تمرکز دارد، در حالی که GEO بر نحوه ترکیب و ارائه اطلاعات از منابع مختلف توسط AI تمرکز دارد.

  • درک نیت کاربر: SEO با استفاده از کلمات کلیدی به نیت کاربر پاسخ می‌دهد، در حالی که GEO از هوش مصنوعی برای تفسیر و پیش‌بینی نیت کاربر به‌طور دقیق‌تر استفاده می‌کند.

  • تطبیق با الگوریتم‌ها: SEO نیازمند انطباق با الگوریتم‌های موتورهای جستجوی سنتی است، در حالی که GEO نیازمند انطباق با قابلیت‌ها، ترجیحات و روش‌های AI است.

  • ساختار محتوا: SEO بر استفاده از متا تگ‌ها و کلمات کلیدی تمرکز دارد، در حالی که GEO بر وضوح و مرتبط بودن محتوا برای AI تأکید دارد.

  • تحقیق استراتژیک: SEO بر تحقیق کلمات کلیدی و تحلیل فنی تکیه دارد، در حالی که GEO نیازمند تحلیل ساختار محتوا، موضوعات و الگوهای ارجاع است.

  • پیگیری عملکرد: SEO عملکرد را با معیارهایی مانند رتبه‌بندی کلمات کلیدی پیگیری می‌کند، در حالی که GEO عملکرد را با معیارهایی مانند ارجاع از موتورهای جستجوی AI و ساختار پاسخ‌ها پیگیری می‌کند.

معرفی بهترین شغل های 10 سال آینده ایران "13 شغل آینده دار"
بخوانید...

چرا GEO مهم است؟

با رشد استفاده از موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی، دیده‌شدن در این پلتفرم‌ها برای برندها ضروری است. تحقیقات نشان می‌دهد که ۷۹٪ از مصرف‌کنندگان در سال آینده از جستجوی تقویت‌شده با AI استفاده خواهند کرد و ۷۰٪ قبلاً به نتایج جستجوی AI اعتماد دارند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که حجم جستجوی سنتی تا سال ۲۰۲۶ بیش از ۲۵٪ کاهش یابد.

آینده GEO

GEO به‌عنوان یک استراتژی دیجیتال نوظهور در حال شکل‌گیری است و انتظار می‌رود نقش مهمی در آینده بازاریابی دیجیتال ایفا کند. با توجه به رشد سریع پلتفرم‌های جستجوی مبتنی بر AI، برندها باید استراتژی‌های خود را برای انطباق با این تغییرات به‌روز کنند و از فرصت‌های جدید بهره‌برداری کنند.

اشتراک گذاری:

سئو پرو

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره تلفنی رایگان

آشنایی با شما افتخار ماست

درخواست مشاوره رایگان

از طریق راه های زیر با ما در ارتباط باشید

  • 09386408377
  • mahdifatehifar7@gmail.com
  • @SEOLearnir
  • ۹ صبح تا ۹ شب

فرم درخواست مشاوره

مشاوره